Skladování elektrokola a péče o baterii
Jedna z nejčastějších otázek našich zákazníků. Skladování a údržba o elektrokolo není nijak složitá. Stačí dodržovat pár jednoduchých pravidel a kolo i baterie vám budou vděčni a budou o to déle sloužit.
Jak skladovat elektrokolo (respektive baterii elektrokola)?
- na suchém místě
- bez přístupu přímého slunečního světla
- v pokojové teplotě
- přiměřeně nabité
Proč skladovat kolo na suchém místě?
Vlhkost a nestabilní povětrnostní podmínky (například v průjezdu, vlhkém sklepě nebo balkoně) kolu i elektrokolu ubližují vždy. Vlhkost je potvora, která nám poškozuje našeho jednostopého miláčka na všech jeho částech. Trpí a koroduje řetěz i převodní kolečka. Rez se dostává i do ložisek nebo například do bovdenů (lanovodů). Kolo pak při používání špatně funguje, špatně řadí. Mnohdy i špatně brzdí, když se na brzdovém kotouči vytvoří film, který pak navíc i nepříjemně kvílí. U elektrokol se může stát, že korodují kontakty k baterii a kolo pak nejde zapnout nebo vynechává napájení. Skladování na vlhkém místě tak pocítí nejen kolo, ale především i vaše peněženka na nejbližším servise.
Proč bez přístupu přímého slunce?
Přímé slunce může degradovat lak kola, respektive hlavně jeho barvu. Především moderní fluo barvy mohou na přímém slunci úplně „zbělat“. Pokud na takovém místě skladujeme i baterii může dojít k přehřátí, které baterie nemá ráda stejně jako příliš velký chlad.
Pokojová teplota?
Všeobecně platí, že baterie nemá ráda extrémní teploty a to jak mrazy, tak příliš vysoké teploty. Ani jedna z variant samozřejmě nevadí během používání. Pokud rádi jezdíte i na sněhu, rozhodně se tomu nebraňte. Baterie se používáním zahřívá a je vše v pořádku. Při skladování se těmto krajním teplotám vyvarujte. Rozhodně bude vaše baterie raději. Při dlouhodobém skladováním v neobvyklých teplotách dochází ke snižování kapacity, v dalších případech může dojít k úplnému zničení baterie (všichni známe například u autobaterií při delším nepoužívání v zimě). Podotýkáme, co není zcela evidentní, že rozhodně doporučujeme se vyvarovat i přílišnému teplu. Například když v létě zapomenete dlouhodobě baterii v autě nebo ji tam budete mít po celou dobu dovolené, baterie vám rozhodně nepoděkuje a projeví se to na její životnosti a kapacitě zásadním způsobem. Ideální je tedy skladovat v teplotách 15-20°C. Pokud nemáte možnost kolo v takové teplotě skladovat nevadí. Stačí vyjmout baterii z kola a vzít ji s sebou domů. Samotnému kolu (ani motoru) chladnější podmínky žádný problém nezpůsobují.
Jak s nabitím?
Během sezony doporučujeme baterii nabíjet po jízdě. Kolo je tak připraveno na další výlet a když vám zavolají přátelé, že se za půl hodinky vyjíždí, nemusíte přemýšlet, jestli máte dost nabito a můžete vyrazit. Pokud ale nejezdíte celoročně nebo víte, že nebudete kolo delší dobu používat, nabijte/vybijte baterii pro skladování do rozmezí 60-80% její kapacity. Úplné 100% nabití pro dlouhodobé skladování bez používání není pro články ideální, stejně tak jako jejich podbití. Doporučujeme baterii navíc v jedno až dvouměsíčních intervalech kontrolovat. Správné skladování má rozhodně velký vliv na životnost baterie. Pokud by se baterie vybila a v tomto stavu zůstala delší období, může se stát, že se úplně zničí a nepůjde ji takovou již oživit.
Co když vybijete baterii na projížďce?
Pokud vybijete baterii během vašeho výletu, baterii samozřejmě neublížíte. Každá baterie má takzvanou bezpečnostní část, která baterii udrží v dostatečném nabití, které uživatel již nevidí, ale jsou tam právě jako ochrana před zničením. Pokud tedy baterii dobijete po svém příjezdu domů, můžete být naprosto klidní a spokojení, že baterie je a bude v pořádku.
POZOR! U elektrokol jsou u mnohých modelů motorů nastaveny tzv dojezdové módy, což znamená, že například pod 20% nabití se může rapidně snížit výkon motoru. To je proto, aby se prodloužil dojezd, byť na nižší výkon, a vy tak nezůstali někde úplně bez pomoci. Nebo pokud máte například integrovaná světla, kolo chrání určitou kapacitu baterie pro jejich provoz. Jde o vaše bezpečí. Nemusíte se tedy bát, když se elektrokolo před vybitím začne chovat odlišně, než jste zvyklí.