26”, 27,5” nebo 29”? Průvodce průměry kol pro horská kola
Víte, že velikost kol může dramaticky změnit váš zážitek z jízdy? Odhalíme vám, proč někteří profesionální jezdci včetně mistra světa Nina Schurtera přešli z menších kol na větší, a co to znamená pro běžné cyklisty. Prozkoumáme překvapivé fyzikální principy, které stojí za chováním různých velikostí kol v terénu, a vyvrátíme populární mýty, které možná ovlivňují váš pohled na výběr kola. Dozvíte se, proč je není vždy třeba kličkovat mezi překážkami, a proč lehčí není vždy lepší. Náš průvodce vám ukáže, jak jedna jediná změna ve velikosti kol může ovlivnit vaši rychlost, pohodlí a především - radost z jízdy.
⏱️ Čas čtení: přibližně 5 minut, které změní váš pohled na horská kola

Charles Kelly, Tom Ritchey a Gary Fisher započali kolem roku 1979 éru horských kol. Pro výrobu těchto terénních kol používali rámy svařené z chromomolybdenových trubek, které byly v té době standardem i pro závodní silniční kola. Kvůli vyšší zátěži v terénu museli první konstruktéři rámy vyztužovat dodatečnými výztuhami.
Tehdejší běžná kola s průměrem ráfku 622 mm (28″, 29″) nedosahovala potřebné pevnosti, proto konstruktéři sáhli po menším rozměru 559 mm (26″), který se do té doby využíval především u dětských kol.
Významný milník přišel v roce 2001, kdy Gary Fisher, jeden ze zakladatelů horské cyklistiky, začal prosazovat horská kola s průměrem 29″. I přes počáteční skepticismus některých cyklistů se tento rozměr díky svým nesporným výhodám rychle rozšířil a dnes dominuje trhu. Tím se pomyslný kruh uzavřel – díky technologickému pokroku mají nyní horská kola stejný vnitřní průměr ráfku jako kola silniční či treková.
Rozdíly mezi 29" a 27,5" koly
Označení velikosti kol v palcích je pouze orientační, protože představuje celkový průměr kola včetně pláště. Širší plášť znamená i větší výšku, což může vést k situaci, kdy má široký 26″ plášť stejný celkový průměr jako užší 27,5″. Pro přesné porovnání různých průměrů kol je proto nutné vycházet z přesnějšího údaje – průměru ráfku v milimetrech.
Éra inovací v oblasti velikosti kol pokračovala i po nástupu 29" kol. Zejména jezdci technických disciplín zpočátku pochybovali o vhodnosti velkých kol pro jejich potřeby a někteří cyklisté nebyli spokojeni s menší obratností 29" kol. To vytvořilo prostor pro třetí rozměr – 584 mm (27,5″).
Technické srovnání průměrů kol
- 26″ kolo má průměr 559 mm
- 27,5″ kolo má průměr 584 mm (rozdíl oproti 26″ je 25 mm)
- 29″ kolo má průměr 622 mm (celkový rozdíl mezi 26″ a 29″ je 63 mm)
Doporučení pro výběr velikosti kol
Z těchto čísel vyplývá, že 27,5″ kola jsou svým charakterem blíže k 26″ než k 29″ kolům. Obecně se doporučuje zvažovat koupi 27,5″ kola především cyklistům s výškou do 170 cm. S rostoucí výškou jezdce klesá potřeba volit menší průměr kol.
Současný stav
Překvapivě se 29″ kola prosadila i v technicky náročných disciplínách jako je sjezd, kde to bylo dlouho považováno za nemyslitelné. To dokazuje, že původní obavy z negativního vlivu většího průměru kol na jízdní vlastnosti byly překonány. Kola s průměrem 26″ se vrátila ke svému původnímu určení – stala se standardem pro dětská kola (pro děti nad 140 cm) a specializované disciplíny jako BMX.

Horská kola 29"
Horská kola s průměrem kol 29 palců si velmi rychle našla své příznivce díky neodiskutovatelným výhodám. Podle toho, co jsme se dozvěděli výše, se dá říct, že nejde ani tak o převratný nápad, jako spíše o přirozený vývoj.
Kola s průměrem 29 palců mají stejný průměr ráfku jako trekové nebo silniční kolo. Díky většímu průměru lépe přejíždějí nerovnosti, jízda po hrbolaté cestě je tak daleko pohodlnější.
Výhody 29" kol:- Větší styčná plocha s terénem, což přináší:
- Zkrácení brzdné dráhy
- Lepší kontrola rychlosti v prudkých sjezdech
- Lepší přilnavost v zatáčkách
- Lepší zvládání těžkého terénu:
- Snazší překonávání velkých balvanů
- Lepší průchodnost skalními schody a převisy
- Menší riziko přepadnutí přes řídítka ve sjezdech
- Vyšší setrvačnost – lepší rychlost na rovince
- Vyšší hmotnost
- Pomalejší akcelerace
- Méně hravá geometrie (u moderních geometrií to však nemusí být pravidlem)
Dřívější nevýhoda nižší tuhosti byla vyřešena díky pevným osám a moderním materiálům, ze kterých lze zaplést dostatečně tuhé kolo.
Závěr: Pokud měříte více než 160 cm a hledáte horské kolo, je pro vás devětadvacítka jasnou volbou.
Horská kola s průměrem 29" najdete zde
Horská kola 27,5" přišla na trh jako kompromis mezi velkými koly 29" a zastaralými 26". Hlavním propagátorem byla firma Scott a několikanásobný mistr světa, velmi dobře technicky vyspělý jezdec Nino Schurter, který nakonec také přesedlal na kola velká 29".
Ještě dnes se někde na internetu dočtete, že kola 27,5" jsou jen o pár procent těžší než 26", ale mají skoro stejný úhel nájezdu na překážku a styčnou plochu s terénem jako kola 29". To ale popírá fyzické zákony, protože mezi průměrem kruhu a úhlem nájezdu na překážku existuje přímá úměra. Stejné pravidlo platí i o styčné ploše a hmotnosti.
Vlastnosti kol 27,5"
Co se týče vlastností, jsou 27,5" kola lehčí, lépe ovladatelná a mají lepší akceleraci. Dříve je měli v oblibě techničtí jezdci, kteří mají rádi 100% kontrolu nad kolem a rádi si hrají. V terénu objedou každý kamínek, který jim stojí v cestě. Nakonec se ale i na závodech ve sjezdu nebo na XC tratích ukázalo, že 29" je prostě rychlejší.
Praktické srovnání v terénu
Je zbytečné kličkovat mezi překážkami, když je můžu prostě přejet a přejedu i ty, které nemám kudy objet. Nižší obvodová hmotnost menších kol je znát při výjezdech do kopce. Po rovince jde díky lepší setrvačnosti lépe 29". Jakmile kolo roztočíte, máte pocit, že jede skoro samo.
Čím prudší výjezd, tím je lehčí kolo větší výhodou, protože není prostor, aby se projevila setrvačnost větších kol. Jenže čím prudší výjezd, tím je v terénu potřeba lepší přilnavost, a ta je zase na straně velkých kol.
Chování v zatáčkách
Průjezd prudkými zatáčkami v malé rychlosti je snadnější a rychlejší na 27,5 kolech, ale v otevřenějších zatáčkách při vyšších rychlostech se díky lepší přilnavosti karta obrací.
Závěr
I přes to má rozměr 27,5" stále své místo na trhu. Pro lidi menšího vzrůstu je 27,5" stále dobrá volba. Výhoda nižší obvodové hmotnosti může převážit nad ostatními benefity, zvláště u levnějších kol, které mají vyšší hmotnost. Za stejnou cenu dostanete lehčí kolo, a to je velké plus, protože do kopce jede lehké kolo lépe.