Na sezonu 2025 se zvětšujeme a proto hledáme posily na prodejny Frýdek Místek, Ostrava, Most a Mladá Boleslav. Mrkněte do záložky KARIÉRA. Těšíme se na vás!

Kalkulátor dojezdu elektrokola

 

Kalkulátor dojezdu e-kola

Kalkulátor dojezdu elektrokola

Zadejte parametry svého kola a jízdy pro odhad dojezdu

500 Wh
50 kg
10 km/h
30 ot/min
Rovina Rovina
Střední Střední
Kopcovitý Kopcovitý

Odhadovaný dojezd

-- km
* Tento kalkulátor neslouží k přesnému výpočtu dojezdu elektrokola. To není technicky možné, z důvodu spousty dalších vlivů které mají na dojezd vliv.
© 2025 bikemax

Co ovlivňuje dojezd elektrokola?

Elektrokola se stávají stále populárnějším dopravním prostředkem pro městské i rekreační využití. Dojezd elektrokola je jedním z klíčových faktorů, který zajímá každého jezdce. Mnoho lidí se ptá: „Kolik kilometrů zvládnu na jedno nabití?" Odpověď však není jednoduchá, protože dojezd ovlivňuje celá řada faktorů.
Ty nejdůležitější obsahuje náš kalkulátor dojezdu elektrokola na kterém si můžete vyzkoušet jaký zhruba vliv na dojezd má změna jednotlivých parametrů.

V tomto článku se podíváme na většinu aspektů, které mají vliv na výdrž baterie a efektivitu jízdy. Dozvíte se, jak správně používat elektrokolo, aby váš dojezd byl co největší.

Kapacita baterie a její vliv na dojezd

Nejdůležitějším faktorem určujícím dojezd elektrokola je kapacita baterie, která se měří ve watthodinách (Wh). Čím vyšší je kapacita, tím delší dojezd lze očekávat.
Kola se dělají s různými kacitami baterií elektrokola podle kapacity baterie najdete kola zde:


Elektrokola s baterií 200-499 Wh,   

Elektrokola s baterií 500-599 Wh, 

Elektrokola s baterií 600-699Wh, 

Elektrokola s baterií 700-799 Wh

Elektrokola s baterií víc jak 799 Wh

Kapacita baterie se udává také v Amperhodinách - Ah to je jen jiná jednotka, která udává to samé. Ah se dají přepočítat na wh tak, že vynásobíte minimální napětí akumulátoru počtem ampér hodin.

Například, pokud máte baterii s kapacitou 500 Wh a napětím 36 V, pak je její kapacita v ampérhodinách: Ah = 500 / 36 ≈ 13,9 Ah.
nebo 
baterie s napětím 36 V a kapacitou 13,9 Ah má celkovou energii ve wathodinách  Wh = 36 × 13,9 ≈ 500 Wh.

Typy motorů elektrokola

Výkon motoru a jeho spotřeba energie

Elektrokola jsou vybavena motory s výkonem 250W.

To je omezení dané Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 který pojednává o tom, která vozidla jsou vyjmuta z homologace. Toto nařízení bylo implementováno do českého zákona v podobě vyhlášky Ministerstva dopravy č. 153/2023 Sb která nabyla účinnosti 24. června 2023.

Podle ní je standardní definicí elektrokola zařízení, u něhož:

  • motor poskytuje asistenci pouze do rychlosti 25 km/h
  • jeho jmenovitý výkon nepřesahuje 250 W tedy ani přestavby nemohou mít podle nového zákona výkon vyšší než 250 wh

Rozlišujeme dva hlavní typy motorů:

Nábojový motor
Umístěný v předním nebo zadním kole, vhodný pro méně náročné trasy.
Kola s nábojovým motorem najdete zde.
Středový motor
Efektivnější a úspornější, lepší pro jízdu do kopců.
Kola se středovým motorem najdete zde

Motory s vyšším točivým momentem (Nm) poskytují lepší akceleraci, ale také mohou rychleji vybíjet baterii.
U některých elekrokol, například od výrobce bosh jde výkon motoru omezit. Dojezd elektrokola závisí i na konkrétním motoru, každý má trochu jinou spotřebu elektrické energie.

Tachometr elektrokola zobrazuje informace o stupni přípomoci

Úroveň asistence a režim jízdy

Moderní elektrokola nabízejí několik režimů asistence, které výrazně ovlivňují dojezd. U kol se středovým motorem přidává motor určité procento k síle, kterou do pedálů vkládá jezdec.

Příklady asistence:

  • Nejnižší stupeň: Šlapu výkonem 100W a můj motor na nejnižší připomoci přidává 20% energie. Kolo je tedy poháněno výkonem 120 W.
  • Nejvyšší stupeň: Na nejvyšší stupeň přípomoci přidává kolo 300% výkonu, k mým 100 watům je kolo poháněno celkem silou 300 watů.
Cyklista na kole s batohem

Hmotnost elektrokola a nákladu

Dalším faktorem který ovlivňuje dojezd elektrokola je hmotnost, jezdce, nákladu a samotného kola. Čím vyšší je hmotnost, tím více energie je potřeba k pohybu elektrokola.

6. Terén a sklon trasy

Jízda po rovině, je mnohem méně náročná než stoupání do kopce. Jízda do strmého svahu výrazně zvyšuje spotřebu motoru a to vede k rychlejšímu vybíjení baterie.

Doporučené použití podle terénu:

  • Rovinatý terén: Na rovince se snažíme jet co nejvíc za své, používáme režim 1-2.
  • Kopcovitý terén: Když cesta vede do mírného kopce použijeme stupeň 2-3
  • Nerovný povrch: Pokud je kopec velmi prudký pomůžeme si 3-5
Nízká kadence (30 ot/min) Optimální kadence (80 ot/min) Porovnání kadence šlapání

Kadence

Velmi podceňovaným faktorem na dojez elektrokola je kadence. To je počet otáček klik kolem své osy za jednu minutu. Vyšší kadence zvyšuje dojez elektrokola. Efektivní kadence je kolem 80 otáček za minutu, ale spousta cyklistů se nechá ukolébat a místo aby zařadili lehčí převod, zapnou vyšší připomoci motoru a jedou s velmi nízkou kadencí 30 otáček za minutu, což není vůbec efektivní a má to větší vliv na dojez elektrokola než například šířka plášťů.

15°C 20°C 25°C Optimální teplota baterie

Počasí a teplota prostředí

Mezi důležité faktory které ovlivňují dojezd elektrokola, patří také venkovní teplota, která má velký vliv na výkon baterie. Nejlepší podmínky jsou mezi 15–25 °C.

  • Chladné počasí (pod 10 °C): Dojezd se může snížit až o 30 %.
  • Horko (nad 30 °C): Přehřátí baterie může snižovat její životnost.
  • Vítr: Proti větru se motor více namáhá, což vede k rychlejšímu vybití.
Kvalita povrchu která má vliv na dojezd elektrokola

Kvalita a typ povrchu vozovky

Povrch, po kterém jedete, významně ovlivňuje valivý odpor a tím i spotřebu energie. Čím hrubší povrch, tím více síly je potřeba na pohyb elektrokola.

  • Hladký asfalt: Nejmenší odpor, nejdelší dojezd.
  • Štěrkové a lesní cesty: Vyšší odpor, mírně zkrácený dojezd.
  • Písek, sníh, bahno: Nejvyšší odpor, dojezd se může snížit až o 40 %.

10. Tlak v pneumatikách a valivý odpor

Správný tlak v pneumatikách má přímý vliv na spotřebu baterie. Příliš nízký tlak znamená vyšší odpor, což vede k rychlejšímu vybití.

11. Styl jízdy a efektivní šlapání

Každý jezdec má jiný styl jízdy, ale pro maximální dojezd je důležité plynule šlapat a vyhýbat se prudkým zrychlením.

  • Konstantní tempo: Jízda s plynulou frekvencí šlapání (ideálně 60–80 otáček za minutu) je nejefektivnější.
  • Správné řazení: Příliš těžký převod zatěžuje motor i baterii. Lehčí převody jsou efektivnější pro delší dojezd.
  • Plynulé rozjezdy: Prudké zrychlování spotřebovává výrazně více energie než plynulé rozjíždění.

14. Tipy pro maximální prodloužení dojezdu

  • Vybírejte ekonomický režim asistence a zapínejte vyšší výkon jen v případě nutnosti.
  • Jezděte s konstantním tempem a vyhýbejte se častým změnám rychlosti.
  • Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách – podhuštěné pneumatiky zvyšují spotřebu energie.

15. Závěr

Dojezd elektrokola ovlivňuje mnoho faktorů, od kapacity baterie a výkonu motoru až po terén, počasí a styl jízdy.

Aby elektrokolo dosáhlo co největšího dojezdu, je důležité:

  • Vybírat správný režim asistence a optimalizovat styl jízdy.
  • Pečlivě udržovat baterii a motor v dobrém stavu.
  • Jezdit s optimálním tlakem v pneumatikách a minimalizovat zbytečné zatížení.

S rychlým rozvojem technologií se očekává, že v budoucnosti se kapacita baterií i efektivita motorů ještě zlepší, což přinese delší dojezdy a lepší zážitek z jízdy.

 
Marián Josefík