Jak vybrat horské kolo
Jak vybrat horské kolo
Pokud přemýšlíte nad tím, jak správně vybrat to nejlepší horské kolo, jste na správném místě. Ať už si tuto otázku kladete kvůli novému MTB přírůstku do rodinného vozového parku nebo si jen chcete rozšířit obzory o současném trhu s horskými koly, máme pro vás odpovědi.
Vysvětlíme pojmy, se kterými se při výběru kola určitě setkáte. Podíváme se na rozdíl mezi průměry kol 29" a 27,5", proč jsou hydraulické brzdy dobrou volbou, jaký druh vidlice je pro vás ideální a mnoho dalšího. To vše stručně a srozumitelně.

Horská kola podle konstrukce rámu
Horská kola s pevným rámem
Nejrozšířenější typ horského kola. Když si většina lidí představí horské kolo, pravděpodobně myslí model s pevným rámem. Tato kola mají odpruženou vidlici, většinou se zdvihem 100 mm.
Jsou oblíbená pro svou jednoduchou konstrukci a cenovou dostupnost. Mají nízkou hmotnost a jsou dostupná s průměrem kol 27,5" nebo 29".
Horské kolo s pevným rámem je univerzální – zvládne jízdu terénem i každodenní cesty do práce. Díky širokým pneumatikám je vhodné pro jízdu po lesních a polních cestách a umožňuje bezpečné sjezdy i jízdu po silnici.

Celoodpružená horská kola
Celoodpružená horská kola mají v zadní stavbě umístěny čepy a tlumič, které jí umožňují pohyb. Díky této konstrukci je kolo schopné tlumit nerovnosti terénu tak, že se při nájezdu na nerovnost zadní stavba pohne a pohltí náraz, který by se jinak přenesl na jezdce.
Na celoodpruženém kole je možná daleko rychlejší jízda z kopce, ale výhody odpružení se projeví i při dalších situacích. Zadní kolo totiž kopíruje terén, což má za následek velmi dobrou přilnavost v zatáčkách. Kolo neodskakuje od nerovností, a tak lze s celoodpruženým kolem projíždět zatáčky rychleji, plynuleji a bezpečněji.
Lepší přilnavost umožňuje také lépe zvládnout technicky náročné, prudké výjezdy. Stejně jako v zatáčkách, kolo kopíruje terén, neodskakuje od nerovností a později dochází k jeho podklouznutí a ztrátě rychlosti, což má často za následek sestoupení z kola a nutnost dojít zbytek kopce pěšky.
V lehčím terénu na polních a lesních cestách není třeba na celoodpruženém kole zvedat zadek ze sedla – zadní stavba žehlí nerovnosti a šetří tak síly.

Horská kola podle genderového určení
Pánská horská kola
U pánských horských kol došlo díky vývoji horské cyklistiky a rozšiřující se nabídce kol k malému zmatení pojmů. Jedná se totiž o horská kola, na kterých vždy jezdili, mohou jezdit a jezdí cyklisté obou pohlaví. Označení slovem „Pánská“ vzniklo, když přišla na trh dámská horská kola. Přirozeně se těm „nedámským“ začalo říkat pánská, i když přesnější by bylo označení „unisex“.

Dámská horská kola
Dámská horská kola přišla na trh kvůli většímu přizpůsobení dámské anatomii. Největší rozdíl proti klasickému unisex kolu může být v geometrii, která bývá u dámského kola kratší než u klasického kola, ale není to pravidlem u všech modelů.
Důležitým rozdílem je také design – používají se více „holčičí“ barvy. Někdy může mít dámské kolo ladně prohnutou horní rámovou trubku. Dámská kola bývají osazena užšími řídítky a gripy s menším průměrem.
Výrobci volí spíše širší sedla, i když předsudek, že ženy potřebují širší sedla než muži, je již dávno překonán a na trhu jsou sedla, která se dají koupit podle individuální anatomie cyklisty.
V cykloportu můžete koupit sedla SQlab, která si můžete prohlédnout zde, nebo si o nich můžete přečíst v článku o sedlech SQLab Ergowave zde.
Většina z komponentů, o kterých byla výše řeč, se dá vyměnit, takže všechny dámy nemusí vybírat nutně jen v kategorii dámských horských kol.

HORSKÁ KOLA PODLE TYPU BRZD
Hydraulické kotoučové brzdy
Výhody hydraulických brzd
- Vysoká účinnost - Brzdná síla je přenášena na kotouč upevněný k náboji horského kola pomocí pístků s destičkami, které jsou uváděny do chodu brzdovou kapalinou. Pracují na stejném principu jako brzdy u aut, nebo motocyklů.
- Téměř bezúdržbový provoz - Brzdové destičky mají delší životnost, než brzdové botky u kol s V-brzdami. Během životnosti je není třeba nijak přenastavovat, ani dotahovat. Destičky se samy přibližují ke kotouči.
- Opotřebení kotouče - Díky tomu, že při brždění třou destičky o kotouč, nedochází k opotřebení ráfku. Výměna brzdového kotouče je levnější a k jeho opotřebení dochází po delší době.
- Lepší průchod bahnitý terénem. Díky absenci brzdových špalků je mezi kolem a rámem velká mezera a proto nedochází k zablokování kola v případě průjezdu bahnitým terénem po nalepení bahna na ráfek. Tento prostoru navíc je také dobrý k tomu, že když se na kole udělá mírná osmice, ráfek sice hází, ale kolo má dostatek místa aby se mohlo volně otáčet. Nedochází k tření ráfku o brzdové špalky.
- Nižší frekvence údržby. Brzdové destičky u hydraulických brzd není ve většině případů během jejich životnosti potřeba nijak doseřizovat, o správnou vzdálenost destiček od kotouče se stará hydraulická kapalina a vyrovnávací nádobka.
- Utěsněný systém - Systém vedení hydraulické kapaliny hadičkou je dokonale utěsněný, nehrozí tak vniknutí nečistot, jako je tomu u systémů které pro přenos síly používají lanko.
- Hladší provoz - Vedení síly brzdovou kapalinou je takřka bez jakéhokoliv tření po celou dobu životnosti brzdové kapaliny.
- Spolehlivost - méně častá potřeba opravy v terénu.
Nevýhody hydraulických brzd
- Vyšší hmotnost
- Vyšší cena
- U některých levnějších modelů horší dávkovatelnost brzdné síly.
- Nutnost odvzdušňování, což je o něco složitější než výměna lanka.
- Složitější provádění nouzových oprav v terénu.
- Horší dostupnost náhradních dílů v rozvojových zemích

Mechanické kotoučové brzdy
Mechanické kotoučové brzdy fungují na stejném principu jakou hydraulické kotoučové brzdy, s tím rozdílem, že sílu z páky na brzdový kotouč nepřenáší hydraulická kapalina, ale lanko. Výhodou těchto brzd je jejich nízká hmotnost, pořizovací cena a výhody spojený s větším prostorem kolem ráfku. (Kolo se nezablokuje při průjezdu bahnem a nevadí když se na něm vytvoří osmice) Mechnické kotoučovky mají ale nižší účinnost než hydraulické a během životnosti brzdových destiček je potřeba postupně dotahovat lanko podle toho kolik brzdné hmoty na destičce zbývá.

Lankové brzdy
Jak již z názvu vyplývá, lankové brzdy přenášejí brzdnou sílu z páky pomocí lanka, ale narozdíl od kotoučových brzd se k brždění používá brzdový třmen, na němž jsou namontovány brzdové botky, které brzdí třením o ráfek.
Výhody lankových brzd
- Nízká cena.
- Nízká hmotnost.
- Jednoduchá konstrukce.
- Snadná údržba. Ráfkové brzdy není třeba odvzdušňovat a výměna brzdových botek je intuitivnější než výměna brzdových destiček u hydraullických brzd.
Nevýhody lankových brzd
- Potřeba doseřizování a dotahování lanka v průběhu životnosti brzdových botek.
- Horší účinnnost něž u hydraulických brzd, i když například u trekových kol pro nenáročné použití může být účinnost dostačující. U dospělých horských kol se již ráfkové brzdy téměř nepoužívají.
- Citlivost na tvorbu „osmice" jakmile se na kole vytvoří, dochází k tření brzdových botek o ráfek kola.
- Při průjezdu bahnitým terénem dochází k nalepení bahna na ráfek a díky malé mezeře mezi ráfkem a brzdovými botkami dojde brzy k zablokování kola.