Vztah mezi opotřebením řetězu a ozubení
Pokud bychom na kolo, kde se na výměnu řetězu rezignovalo, nasadili nový řetěz, jeho články nebudou zapadat do ozubení a v záběru bude řetěz přeskakovat – „střílet“.
V takovém případě je zapotřebí výměna celého hnacího ústrojí, tedy kazety, převodníků a řetězu. Ty s pravidelně měněným řetězem vydrží mnohonásobně déle.
Kazeta a převodníky také nevydrží navěky. V průběhu jejich životnosti dochází k vymačkávání jednotlivých zubů, i když je řetěz včas měněn.
Jak poznat opotřebení kazety a převodníků?
Že máte na kole zničené ozubení, poznáte tak, že dochází ke zrychlenému natažení řetězu.
Když zjistíme, že se to děje, je při další výměně řetězu na zvážení, zda neprovést zároveň i výměnu kazety. A v případě, že už byla kazeta na kole měněna, měníme i kliky nebo převodníky.
Důvod je ten, že nejmenší pastorky na kazetě se opotřebují nejdříve, proto kazetu měníme zpravidla dřív než převodníky.
U převodníků dochází díky jejich většímu počtu zubů k menší zátěži, proto se opotřebují pomaleji.
U převodníků se nutnost výměny často začne projevovat nabíráním řetězu na ozubení, jeho vibrováním a hlasitým zvukem při jízdě.