Hledáme kolegy do týmu. Přidej se k nám a dělej, co tě baví! Buď součástí týmu, který táhne za jeden provaz a kde si lidi váží jeden druhého. Mrkni do záložky Kariéra!

Novinky

Nové modely Woom Go

Woom představuje novinku roku 2025: dětská kola Woom GO 

Woom, renomovaný výrobce prémiových dětských kol, přichází s novou a inovativní řadou Woom GO. Tato kolekce je navržena tak, aby splňovala potřeby rodičů i dětí, kteří hledají kombinaci stylového designu, špičkové funkčnosti a maximální bezpečnosti. Woom GO přináší do světa dětské cyklistiky lehkost, ergonomii a moderní technologie, které dětem zaručují pohodlí a radost z každé jízdy.  

Nádherné nové barvy a sofistikovaný design

Jedním z hlavních prvků nové řady je čistý a minimalistický design, který okouzlí svou elegancí i praktičností. Nádherné nové barvy, ve kterých jsou kola dostupná, dodávají modelům Woom GO jedinečný a moderní vzhled, který si děti zamilují. Tato kola upoutají nejen svým vzhledem, ale i chytrými prvky, díky kterým je nauka jízdy jednoduchá a intuitivní.

Špičkové technologie a bezpečnost

Woom GO vyniká svojí extrémně nízkou hmotností, což zajišťuje snadnou manipulaci i pro nejmenší jezdce. Díky pokročilé konstrukci jsou kola nejen lehká, ale také pevná a odolná, což umožňuje bezpečné zvládnutí jakéhokoliv terénu. Speciální rámová geometrie poskytuje dětem jistotu při jízdě, zatímco kvalitní brzdy zaručují přesné a spolehlivé zastavení.  

Ergonomie přizpůsobená rostoucím potřebám

Woom kladl při návrhu modelů GO velký důraz na ergonomii. Komponenty, jako jsou sedlo, řídítka nebo gripy, byly pečlivě přizpůsobeny potřebám rostoucích dětí. Nízká výška rámu usnadňuje nasedání a sesedání, což je ideální pro malé cyklisty, kteří teprve získávají své první zkušenosti.  

Novinka pro všechny malé dobrodruhy

Nová řada Woom GO 2025 je ideální volbou pro rodiče, kteří chtějí pro své děti to nejlepší – maximální bezpečnost, komfort a radost z pohybu. Ať už se jedná o první jízdy v ulicích, nebo o dobrodružství v přírodě, Woom GO se stane jejich spolehlivým a stylovým společníkem.

Nové modely Woom Go

Woom 4 Go

  • Hmotnost: 7,3 kg
  • 5 nových barev
  • 7 rychlostí
  • 20" kola
Woom 4 Go
Nové modely Woom Go

Woom 3 Automagic Go

  • Hmotnost: 6,0 kg
  • 5 nových barev
  • automatická převodovka
  • 16" kola
Woom 3 Automagic Go
Nové modely Woom Go

Woom 3 Go

  • Hmotnost: 5,3 kg
  • 5 nových barev
  • 16" kola
Woom 3 Go
Nové modely Woom Go

Woom 2 Go

  • Hmotnost: 5,0 kg
  • 5 nových barev
  • 14" kola
Woom 2 Go
Nové modely Woom Go

Woom 1 Plus Go

  • Hmotnost: 4,3 kg
  • 14" kola
  • Ergonomické brzdy
  • 5 barev

 

Woom 1 Plus Go
Nové modely Woom Go

Woom 1 Go

  • Hmotnost: 3,0 kg
  • 12" kola
  • Ergonomická zadní brzda
  • 5 barev
https://google.com/
Nové modely Woom Go

Minimální váha. Maximální výkon

Lehčí kola se mnohem snadněji ovládají – a to znamená, že se vaše dítě může soustředit na zábavu. Proto naše kola Woom GO váží pouze přibližně čtvrtinu hmotnosti vašeho dítěte. Uvědomíte si, že jste udělali chytré rozhodnutí, až nakonec budete muset nést své dítě i jeho kolo (můžete nám poděkovat později).
Nové modely Woom Go

Speciální dětská geometri

Chytrý design rámu umožňuje vašemu dítěti zachovat si přirozený postoj při chůzi, díky čemuž je učení jízdy na kole snadné a intuitivní. Dítě se bude cítit pohodlně a mít kontrolu za všech okolností. Díky nízkému nástupu může na kolo bezpečně nasedat i z něj sesedat.
Nové modely Woom Go

Ochranné gripy na řídítka

Díky svému úzkému průměru a ergonomickému tvaru jsou naše gripy na řídítka navrženy pro malé dětské ruce. Vaše dítě nebude mít žádný problém pevně uchopit řídítka. Navíc speciální materiál a velký vnější průměr snižují riziko zranění dítěte.
Nové modely Woom Go

Bezpečné zastavení pro malé ručičky

Je nesmírně důležité, aby vaše dítě mohlo bezpečně brzdit kdykoli to potřebuje, a proto jsou všechna kola Woom GO vybavena brzdami přizpůsobenými dětským rukám. Dítě okamžitě rozpozná důležitou zadní brzdu díky zelené páčce (až do velikosti 3). Vy pak můžete zajistit, že na brzdu snadno dosáhne, nastavením vzdálenosti mezi páčkou a gripem pomocí malého nastavovacího šroubku. Skvělá vychytávka!
Nové modely Woom Go

Nastavitelné komponenty

Praktické označení ABC na sedlovce a řídítkách (od velikosti 2 výše) vám usnadní přesné nastavení kola Woom GO podle potřeb vašeho dítěte. Kolo roste společně s dítětem, takže může vždy sedět pohodlně – i po dalším růstovém spurtu. Ano, děti pořád rostou (a rostou opravdu příliš rychle).
Nové modely Woom Go

Ergonomické sedlo

Víme, že chcete, aby se vaše dítě od začátku cítilo v sedle pohodlně a sebejistě. Proto má sedlo na každém kole Woom GO design přizpůsobený věku, optimalizovaný pro velikost a tvar dětské pánve. Abychom byli upřímní, naše sedla jsou tak pohodlná, že vaše dítě nebude chtít sedět na jiném kole.
Nové modely Woom Go

Objevte výjimečný potenciál WOOM GO

Ještě nemáte vybráno, prohlédněte si kompletní nabídku ultralehkých dětských kol Woom Go Kompletní nabídka kol Woom Go
Jak vybrat horské kolo

Jak vybrat horské kolo

Pokud přemýšlíte nad tím, jak správně vybrat to nejlepší horské kolo, jste na správném místě. Ať už si tuto otázku kladete kvůli novému MTB přírůstku do rodinného vozového parku nebo si jen chcete rozšířit obzory o současném trhu s horskými koly, máme pro vás odpovědi.

Vysvětlíme pojmy, se kterými se při výběru kola určitě setkáte. Podíváme se na rozdíl mezi průměry kol 29" a 27,5", proč jsou hydraulické brzdy dobrou volbou, jaký druh vidlice je pro vás ideální a mnoho dalšího. To vše stručně a srozumitelně.

horské kolo s pevným ramem

Horská kola podle konstrukce rámu

Horská kola s pevným rámem

Nejrozšířenější typ horského kola. Když si většina lidí představí horské kolo, pravděpodobně myslí model s pevným rámem. Tato kola mají odpruženou vidlici, většinou se zdvihem 100 mm.

Jsou oblíbená pro svou jednoduchou konstrukci a cenovou dostupnost. Mají nízkou hmotnost a jsou dostupná s průměrem kol 27,5" nebo 29".

Horské kolo s pevným rámem je univerzální – zvládne jízdu terénem i každodenní cesty do práce. Díky širokým pneumatikám je vhodné pro jízdu po lesních a polních cestách a umožňuje bezpečné sjezdy i jízdu po silnici.

Horská kola s pevným rámem si můžete prohlédnout zde

Celoodpružené horské kolo

Celoodpružená horská kola

Celoodpružená horská kola mají v zadní stavbě umístěny čepy a tlumič, které jí umožňují pohyb. Díky této konstrukci je kolo schopné tlumit nerovnosti terénu tak, že se při nájezdu na nerovnost zadní stavba pohne a pohltí náraz, který by se jinak přenesl na jezdce.

Na celoodpruženém kole je možná daleko rychlejší jízda z kopce, ale výhody odpružení se projeví i při dalších situacích. Zadní kolo totiž kopíruje terén, což má za následek velmi dobrou přilnavost v zatáčkách. Kolo neodskakuje od nerovností, a tak lze s celoodpruženým kolem projíždět zatáčky rychleji, plynuleji a bezpečněji.

Lepší přilnavost umožňuje také lépe zvládnout technicky náročné, prudké výjezdy. Stejně jako v zatáčkách, kolo kopíruje terén, neodskakuje od nerovností a později dochází k jeho podklouznutí a ztrátě rychlosti, což má často za následek sestoupení z kola a nutnost dojít zbytek kopce pěšky.

V lehčím terénu na polních a lesních cestách není třeba na celoodpruženém kole zvedat zadek ze sedla – zadní stavba žehlí nerovnosti a šetří tak síly.

Celoodpružená kola najdete zde

Pánská horská kola

Horská kola podle genderového určení

Pánská horská kola

U pánských horských kol došlo díky vývoji horské cyklistiky a rozšiřující se nabídce kol k malému zmatení pojmů. Jedná se totiž o horská kola, na kterých vždy jezdili, mohou jezdit a jezdí cyklisté obou pohlaví. Označení slovem „Pánská“ vzniklo, když přišla na trh dámská horská kola. Přirozeně se těm „nedámským“ začalo říkat pánská, i když přesnější by bylo označení „unisex“.

Pánská horská kola najdete zde

Dámské horské kolo

Dámská horská kola

Dámská horská kola přišla na trh kvůli většímu přizpůsobení dámské anatomii. Největší rozdíl proti klasickému unisex kolu může být v geometrii, která bývá u dámského kola kratší než u klasického kola, ale není to pravidlem u všech modelů.

Důležitým rozdílem je také design – používají se více „holčičí“ barvy. Někdy může mít dámské kolo ladně prohnutou horní rámovou trubku. Dámská kola bývají osazena užšími řídítky a gripy s menším průměrem.

Výrobci volí spíše širší sedla, i když předsudek, že ženy potřebují širší sedla než muži, je již dávno překonán a na trhu jsou sedla, která se dají koupit podle individuální anatomie cyklisty.

V Bikemaxu můžete koupit sedla SQlab, která si můžete prohlédnout zde.

Většina z komponentů, o kterých byla výše řeč, se dá vyměnit, takže všechny dámy nemusí vybírat nutně jen v kategorii dámských horských kol.

Dámská horská kola najdete zde

Hydraulická kotoučová brzda

HORSKÁ KOLA PODLE TYPU BRZD

Hydraulické kotoučové brzdy

Výhody hydraulických brzd

  • Vysoká účinnost - Brzdná síla je přenášena na kotouč upevněný k náboji horského kola pomocí pístků s destičkami, které jsou uváděny do chodu brzdovou kapalinou. Pracují na stejném principu jako brzdy u aut, nebo motocyklů.
  • Téměř bezúdržbový provoz - Brzdové destičky mají delší životnost, než brzdové botky u kol s V-brzdami. Během životnosti je není třeba nijak přenastavovat, ani dotahovat. Destičky se samy přibližují ke kotouči.
  • Opotřebení kotouče - Díky tomu, že při brždění třou destičky o kotouč, nedochází k opotřebení ráfku. Výměna brzdového kotouče je levnější a k jeho opotřebení dochází po delší době.
  • Lepší průchod bahnitý terénem. Díky absenci brzdových špalků je mezi kolem a rámem velká mezera a proto nedochází k zablokování kola v případě průjezdu bahnitým terénem po nalepení bahna na ráfek. Tento prostoru navíc je také dobrý k tomu, že když se na kole udělá mírná osmice, ráfek sice hází, ale kolo má dostatek místa aby se mohlo volně otáčet. Nedochází k tření ráfku o brzdové špalky.
  • Nižší frekvence údržby. Brzdové destičky u hydraulických brzd není ve většině případů během jejich životnosti potřeba nijak doseřizovat, o správnou vzdálenost destiček od kotouče se stará hydraulická kapalina a vyrovnávací nádobka.
  • Utěsněný systém - Systém vedení hydraulické kapaliny hadičkou je dokonale utěsněný, nehrozí tak vniknutí nečistot, jako je tomu u systémů které pro přenos síly používají lanko.
  • Hladší provoz - Vedení síly brzdovou kapalinou je takřka bez jakéhokoliv tření po celou dobu životnosti brzdové kapaliny.
  • Spolehlivost - méně častá potřeba opravy v terénu.

Nevýhody hydraulických brzd

  • Vyšší hmotnost
  • Vyšší cena
  • U některých levnějších modelů horší dávkovatelnost brzdné síly.
  • Nutnost odvzdušňování, což je o něco složitější než výměna lanka.
  • Složitější provádění nouzových oprav v terénu.
  • Horší dostupnost náhradních dílů v rozvojových zemích

Kola s hydraulickými brzdami najdete zde

Mechanická kotoučová brzda

Mechanické kotoučové brzdy

Mechanické kotoučové brzdy fungují na stejném principu jakou hydraulické kotoučové brzdy, s tím rozdílem, že sílu z páky na brzdový kotouč nepřenáší hydraulická kapalina, ale lanko. Výhodou těchto brzd je jejich nízká hmotnost, pořizovací cena a výhody spojený s větším prostorem kolem ráfku. (Kolo se nezablokuje při průjezdu bahnem a nevadí když se na něm vytvoří osmice) Mechnické kotoučovky mají ale nižší účinnost než hydraulické a během životnosti brzdových destiček je potřeba postupně dotahovat lanko podle toho kolik brzdné hmoty na destičce zbývá.

Lanková brzda

Lankové brzdy

Jak již z názvu vyplývá, lankové brzdy přenášejí brzdnou sílu z páky pomocí lanka, ale narozdíl od kotoučových brzd se k brždění používá brzdový třmen, na němž jsou namontovány brzdové botky, které brzdí třením o ráfek.

Výhody lankových brzd

  • Nízká cena.
  • Nízká hmotnost.
  • Jednoduchá konstrukce.
  • Snadná údržba. Ráfkové brzdy není třeba odvzdušňovat a výměna brzdových botek je intuitivnější než výměna brzdových destiček u hydraullických brzd.

Nevýhody lankových brzd

  • Potřeba doseřizování a dotahování lanka v průběhu životnosti brzdových botek.
  • Horší účinnnost něž u hydraulických brzd, i když například u trekových kol pro nenáročné použití může být účinnost dostačující. U dospělých horských kol se již ráfkové brzdy téměř nepoužívají.
  • Citlivost na tvorbu „osmice" jakmile se na kole vytvoří, dochází k tření brzdových botek o ráfek kola.
  • Při průjezdu bahnitým terénem dochází k nalepení bahna na ráfek a díky malé mezeře mezi ráfkem a brzdovými botkami dojde brzy k zablokování kola.
 
Kalkulátor dojezdu elektrokola

 

Kalkulátor dojezdu e-kola

Kalkulátor dojezdu elektrokola

Zadejte parametry svého kola a jízdy pro odhad dojezdu

500 Wh
50 kg
10 km/h
30 ot/min
Rovina Rovina
Střední Střední
Kopcovitý Kopcovitý

Odhadovaný dojezd

-- km
* Tento kalkulátor neslouží k přesnému výpočtu dojezdu elektrokola. To není technicky možné, z důvodu spousty dalších vlivů které mají na dojezd vliv.
© 2025 bikemax

Co ovlivňuje dojezd elektrokola?

Elektrokola se stávají stále populárnějším dopravním prostředkem pro městské i rekreační využití. Dojezd elektrokola je jedním z klíčových faktorů, který zajímá každého jezdce. Mnoho lidí se ptá: „Kolik kilometrů zvládnu na jedno nabití?" Odpověď však není jednoduchá, protože dojezd ovlivňuje celá řada faktorů.
Ty nejdůležitější obsahuje náš kalkulátor dojezdu elektrokola na kterém si můžete vyzkoušet jaký zhruba vliv na dojezd má změna jednotlivých parametrů.

V tomto článku se podíváme na většinu aspektů, které mají vliv na výdrž baterie a efektivitu jízdy. Dozvíte se, jak správně používat elektrokolo, aby váš dojezd byl co největší.

Kapacita baterie a její vliv na dojezd

Nejdůležitějším faktorem určujícím dojezd elektrokola je kapacita baterie, která se měří ve watthodinách (Wh). Čím vyšší je kapacita, tím delší dojezd lze očekávat.
Kola se dělají s různými kacitami baterií elektrokola podle kapacity baterie najdete kola zde:


Elektrokola s baterií 200-499 Wh,   

Elektrokola s baterií 500-599 Wh, 

Elektrokola s baterií 600-699Wh, 

Elektrokola s baterií 700-799 Wh

Elektrokola s baterií víc jak 799 Wh

Kapacita baterie se udává také v Amperhodinách - Ah to je jen jiná jednotka, která udává to samé. Ah se dají přepočítat na wh tak, že vynásobíte minimální napětí akumulátoru počtem ampér hodin.

Například, pokud máte baterii s kapacitou 500 Wh a napětím 36 V, pak je její kapacita v ampérhodinách: Ah = 500 / 36 ≈ 13,9 Ah.
nebo 
baterie s napětím 36 V a kapacitou 13,9 Ah má celkovou energii ve wathodinách  Wh = 36 × 13,9 ≈ 500 Wh.

Typy motorů elektrokola

Výkon motoru a jeho spotřeba energie

Elektrokola jsou vybavena motory s výkonem 250W.

To je omezení dané Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 který pojednává o tom, která vozidla jsou vyjmuta z homologace. Toto nařízení bylo implementováno do českého zákona v podobě vyhlášky Ministerstva dopravy č. 153/2023 Sb která nabyla účinnosti 24. června 2023.

Podle ní je standardní definicí elektrokola zařízení, u něhož:

  • motor poskytuje asistenci pouze do rychlosti 25 km/h
  • jeho jmenovitý výkon nepřesahuje 250 W tedy ani přestavby nemohou mít podle nového zákona výkon vyšší než 250 wh

Rozlišujeme dva hlavní typy motorů:

Nábojový motor
Umístěný v předním nebo zadním kole, vhodný pro méně náročné trasy.
Kola s nábojovým motorem najdete zde.
Středový motor
Efektivnější a úspornější, lepší pro jízdu do kopců.
Kola se středovým motorem najdete zde

Motory s vyšším točivým momentem (Nm) poskytují lepší akceleraci, ale také mohou rychleji vybíjet baterii.
U některých elekrokol, například od výrobce bosh jde výkon motoru omezit. Dojezd elektrokola závisí i na konkrétním motoru, každý má trochu jinou spotřebu elektrické energie.

Tachometr elektrokola zobrazuje informace o stupni přípomoci

Úroveň asistence a režim jízdy

Moderní elektrokola nabízejí několik režimů asistence, které výrazně ovlivňují dojezd. U kol se středovým motorem přidává motor určité procento k síle, kterou do pedálů vkládá jezdec.

Příklady asistence:

  • Nejnižší stupeň: Šlapu výkonem 100W a můj motor na nejnižší připomoci přidává 20% energie. Kolo je tedy poháněno výkonem 120 W.
  • Nejvyšší stupeň: Na nejvyšší stupeň přípomoci přidává kolo 300% výkonu, k mým 100 watům je kolo poháněno celkem silou 300 watů.
Cyklista na kole s batohem

Hmotnost elektrokola a nákladu

Dalším faktorem který ovlivňuje dojezd elektrokola je hmotnost, jezdce, nákladu a samotného kola. Čím vyšší je hmotnost, tím více energie je potřeba k pohybu elektrokola.

6. Terén a sklon trasy

Jízda po rovině, je mnohem méně náročná než stoupání do kopce. Jízda do strmého svahu výrazně zvyšuje spotřebu motoru a to vede k rychlejšímu vybíjení baterie.

Doporučené použití podle terénu:

  • Rovinatý terén: Na rovince se snažíme jet co nejvíc za své, používáme režim 1-2.
  • Kopcovitý terén: Když cesta vede do mírného kopce použijeme stupeň 2-3
  • Nerovný povrch: Pokud je kopec velmi prudký pomůžeme si 3-5
Nízká kadence (30 ot/min) Optimální kadence (80 ot/min) Porovnání kadence šlapání

Kadence

Velmi podceňovaným faktorem na dojez elektrokola je kadence. To je počet otáček klik kolem své osy za jednu minutu. Vyšší kadence zvyšuje dojez elektrokola. Efektivní kadence je kolem 80 otáček za minutu, ale spousta cyklistů se nechá ukolébat a místo aby zařadili lehčí převod, zapnou vyšší připomoci motoru a jedou s velmi nízkou kadencí 30 otáček za minutu, což není vůbec efektivní a má to větší vliv na dojez elektrokola než například šířka plášťů.

15°C 20°C 25°C Optimální teplota baterie

Počasí a teplota prostředí

Mezi důležité faktory které ovlivňují dojezd elektrokola, patří také venkovní teplota, která má velký vliv na výkon baterie. Nejlepší podmínky jsou mezi 15–25 °C.

  • Chladné počasí (pod 10 °C): Dojezd se může snížit až o 30 %.
  • Horko (nad 30 °C): Přehřátí baterie může snižovat její životnost.
  • Vítr: Proti větru se motor více namáhá, což vede k rychlejšímu vybití.
Kvalita povrchu která má vliv na dojezd elektrokola

Kvalita a typ povrchu vozovky

Povrch, po kterém jedete, významně ovlivňuje valivý odpor a tím i spotřebu energie. Čím hrubší povrch, tím více síly je potřeba na pohyb elektrokola.

  • Hladký asfalt: Nejmenší odpor, nejdelší dojezd.
  • Štěrkové a lesní cesty: Vyšší odpor, mírně zkrácený dojezd.
  • Písek, sníh, bahno: Nejvyšší odpor, dojezd se může snížit až o 40 %.

10. Tlak v pneumatikách a valivý odpor

Správný tlak v pneumatikách má přímý vliv na spotřebu baterie. Příliš nízký tlak znamená vyšší odpor, což vede k rychlejšímu vybití.

11. Styl jízdy a efektivní šlapání

Každý jezdec má jiný styl jízdy, ale pro maximální dojezd je důležité plynule šlapat a vyhýbat se prudkým zrychlením.

  • Konstantní tempo: Jízda s plynulou frekvencí šlapání (ideálně 60–80 otáček za minutu) je nejefektivnější.
  • Správné řazení: Příliš těžký převod zatěžuje motor i baterii. Lehčí převody jsou efektivnější pro delší dojezd.
  • Plynulé rozjezdy: Prudké zrychlování spotřebovává výrazně více energie než plynulé rozjíždění.

14. Tipy pro maximální prodloužení dojezdu

  • Vybírejte ekonomický režim asistence a zapínejte vyšší výkon jen v případě nutnosti.
  • Jezděte s konstantním tempem a vyhýbejte se častým změnám rychlosti.
  • Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách – podhuštěné pneumatiky zvyšují spotřebu energie.

15. Závěr

Dojezd elektrokola ovlivňuje mnoho faktorů, od kapacity baterie a výkonu motoru až po terén, počasí a styl jízdy.

Aby elektrokolo dosáhlo co největšího dojezdu, je důležité:

  • Vybírat správný režim asistence a optimalizovat styl jízdy.
  • Pečlivě udržovat baterii a motor v dobrém stavu.
  • Jezdit s optimálním tlakem v pneumatikách a minimalizovat zbytečné zatížení.

S rychlým rozvojem technologií se očekává, že v budoucnosti se kapacita baterií i efektivita motorů ještě zlepší, což přinese delší dojezdy a lepší zážitek z jízdy.

 
Marián Josefík
Jak vyměnit řetěz na kole

Jak vyměnit řetěz na kole

V předchozím článku jsme se podrobně věnovali teorii měření řetězu - jak zjistit jeho opotřebení, kdy dochází k praskání a jak se řetěz postupně natahuje. Řetěz je součástka, kterou mnozí z nás vnímají jako "nutné zlo". Jeho pravidelná výměna nám nepřináší radost z vylepšeného vzhledu kola ani neposune jeho jízdní vlastnosti do nové dimenze.

Pojďme si nyní ukázat, jak řetěz vyměnit co nejefektivněji a správně, aby nás to stálo minimum času a starostí.

Komponenty pro spojení řetězu

Způsoby spojení řetězu

Řetěz může být spojen dvěma způsoby. Podívejme se na oba z nich:

1. Spojení nýtem

Balení řetězu obsahuje speciální nýt s trnem. Tento nýt se pomocí nýtovačky nalisuje do správně zkráceného řetězu, čímž vytvoříme pevné spojení.

2. Spojení rychlospojkou

V balení řetězu najdete rychlospojku, pomocí které můžete řetěz jednoduše spojit. Rychlospojky jsou v současnosti velmi oblíbené, protože:

  • nabízí velmi jednoduchou montáž
  • umožňují snadnou demontáž
  • jsou spolehlivé a bezpečné
Nýtovač řetězu

Potřebné nářadí

Pro správnou výměnu řetězu budete potřebovat následující nářadí:

  • Nýtovačka řetězu - pro práci s nýtem při spojování řetězu
  • Měrka na řetěz - pro kontrolu délky a opotřebení
  • Kleště - pro manipulaci s rychlospojkou (pokud ji používáte)
  • Čistý hadr - pro očištění řetězu a rukou
Sundání řetězu z kola

Sundání starého řetězu

Když máme připravené všechno potřebné nářadí, můžeme přistoupit k sundání starého řetězu. Postup se liší podle typu spojení:

Řetěz s rychlospojkou

Najděte spojku na řetězu a rozevřete ji pomocí kleští nebo provázku. Pokud nebudete starý řetěz potřebovat k určení správné délky nového řetězu, můžete jej rozpojit v kterémkoliv místě.

Nýtovaný řetěz

U nýtovaného řetězu je vhodné jej rozpojit v místě spojovacího nýtu, zejména pokud byste potřebovali řetěz znovu použít. Spojovací nýt poznáte podle odlišné barvy od ostatních článků řetězu. Použijte nýtovačku k vytlačení nýtu a opatrně sejměte řetěz z kola.

Tip: Pokud plánujete starý řetěz použít jako šablonu pro určení délky nového řetězu, rozpojte jej opatrně a uchovejte v celku.

Špatně provlečený řetěz

Nasazení řetězu na kolo

Při nasazování nového řetězu je klíčové věnovat pozornost správnému provlečení přes přehazovačku. I když se může zdát, že na tom není co pokazit, je zde jeden důležitý detail, který může způsobit problémy.

Důležité upozornění

Na kladce přehazovačky je hliníkový výstupek, kolem kterého musí řetěz vést vždy spodní stranou. Při nesprávném vedení řetězu (přes tento výstupek) dochází k:

  • Výraznému zvýšení odporu při šlapání
  • Zhoršení přesnosti řazení
  • Možnému poškození mechanismu

Tato chyba není na první pohled viditelná, ale může významně zhoršit jízdní vlastnosti kola. Věnujte proto zvýšenou pozornost správnému vedení řetězu kolem tohoto výstupku.

Tip z praxe: Pokud po nasazení řetězu cítíte neobvyklý odpor při šlapání nebo zhoršené řazení, zkontrolujte vedení řetězu kolem výstupku na kladce přehazovačky.

Metodykrácení řetězu

Málokdy se stane, že koupíme nový řetěz, který má správnou délku pro naše kolo. Může za to zčásti odlišná geometrie každého kola a hlavně různé kombinace kazet a převodníků. Ty mají na správnou délku řetězu velký vliv z důvodu různého počtu zubů, který mění obvod těchto komponent a mění tak délku dráhy, po které řetěz obíhá. Na určení správné délky řetězu existuje několik způsobů. Podívejme se na ty nejpoužívanější.

Příprava na zkrácení řetězu kopírováním

Zkrácení řetězu kopírováním

Nejjednodušší metodou zkrácení nového řetězu je kopírování délky starého řetězu. Tento způsob je sice jednoduchý na pochopení, ale má svá omezení a je časově náročnější.

Kdy můžeme použít metodu kopírování

Tento způsob lze použít pouze pokud:

  • Starý řetěz má správnou délku
  • Neměnili jsme počet zubů na kazetě ani převodníku

Kontrola správné délky starého řetězu

Před kopírováním délky je nutné ověřit, že starý řetěz má skutečně správnou délku:

  1. Zařaďte na malý pastorek a malý převodník
    • Řetěz by se neměl prověšovat
  2. Zařaďte na největší pastorek a největší převodník
    • Kladka přehazovačky by neměla být příliš napnutá

Postup zkrácení

Máme dvě možnosti jak zkrátit nový řetěz podle starého:

  1. Počítání článků: Spočítáme články starého řetězu a nový zkrátíme na stejný počet
  2. Přímé porovnání:
    • Položíme řetězy vedle sebe tak, aby se shodovaly stejné typy článků
    • Vyrovnáme starý řetěz
    • Na novém řetězu označíme místo pro zkrácení

Poznámka: I když je tato metoda logická a snadno pochopitelná, existují rychlejší a přesnější způsoby určení správné délky řetězu.

Hledání správného místa na zkrácení řetězu

Metoda "malá-malá"

Tento způsob je velmi snadný a prakticky bezchybný. Používá se zejména u kol s více než jedním převodníkem. Naším cílem je zajistit, aby kladka přehazovačky správně napínala řetěz na každém převodu, ale nikdy nedošlo k jejímu přílišnému napnutí.

Kritické převodové kombinace

Z pohledu délky řetězu jsou důležité dva extrémní případy:

  • Největší převodník a největší pastorek: V tomto případě hrozí, že řetěz bude příliš krátký a nadměrně napne ramínko přehazovačky. V extrémní situaci dokonce nemusí jít tento převod vůbec zařadit.
  • Malý převodník a malý pastorek: Zde naopak hrozí prověšení řetězu kvůli jeho přílišné délce.

Postup zkrácení

  1. Zařaďte nejmenší pastorek a nejmenší převodník
  2. Nasaďte řetěz na kolo
  3. Přitahujte oba konce k sobě, dokud se nezačne napínat kladka přehazovačky
  4. Pro řetěz s rychlospojkou: najděte a označte fixem vnitřní článek v místě napnutí
  5. Pro nýtovaný řetěz: označte vnější článek

Pro detailní informace o vnitřních a vnějších článcích a celkovém fungování řetězu doporučujeme přečíst náš článek o měření řetězu.

Výhoda metody: Získáte nejdelší možnou délku řetězu a nemusíte se obávat, že by při správné délce ramínka přehazovačky docházelo k jeho přílišnému namáhání na kombinaci velký převodník - velký pastorek.

Počítání článků u metody výměny velká-velká

Metoda "velká-velká

Tato metoda je určena především pro kola s jedním převodníkem. Při této metodě hledáme nejkratší možnou bezpečnou délku řetězu.

Postup zkrácení

  1. Posuňte přehazovačku do polohy pod malý pastorek
  2. Nasaďte řetěz na velký pastorek a převodník
  3. Neprovlékejte řetěz přes kladku přehazovačky
  4. Napněte řetěz na nejmenší možnou délku a přiložte k pastorku:
    • Pro nýtovaný řetěz - u vnějšího článku
    • Pro rychlospojku - u vnitřního článku
  5. Od tohoto místa napočítejte čtyři články - zde řetěz zkraťte

Upozornění pro celoodpružená kola

U celoodpružených kol je potřeba zvýšená opatrnost, protože při propružení se dráha řetězu na většině kol prodlužuje. Přidání standardních čtyř článků by mohlo být nedostatečné. Máte dvě možnosti:

  • Použít raději metodu "malá-malá", která je bezpečnější
  • Před zkrácením vypustit vzduch z tlumiče a zajistit zadní stavbu v poloze maximálního zdvihu
Zkracování řetězu pomocí metody velká velká

Závěr

Výměna řetězu je základní údržbový úkon, který může výrazně prodloužit životnost celého pohonného ústrojí vašeho kola. Ať už zvolíte kteroukoliv z popsaných metod zkrácení, vždy věnujte zvláštní pozornost správnému vedení řetězu přes kladky přehazovačky. Pro běžná kola s více převodníky doporučujeme použít metodu "malá-malá", která je nejbezpečnější a prakticky bezchybná. U celoodpružených kol nezapomeňte zohlednit změnu délky řetězu při propružení. Po výměně vždy zkontrolujte správnou funkci řazení ve všech převodových stupních.

 
Marián Josefík
Jak narovnat patku na kolo

Návod krok za krokem Nedaří se vám seřídit přehazovačku? Na vině může být křivá patka. Narovnat j...

Jak široký plášť na ráfek

Šířka ráfku vs šířka pláště Jasným trendem v cyklistice je postupné zvětšování šířky plášťů. Tent...

Složení pláště na kolo

Co se dozvíte Přemýšleli jste někdy nad tím, co všechno se skrývá pod černým povrchem pneumatiky ...

Rozměry plášťů na kolo

Jak vybrat plášť na kolo Nákup pláště je skvělou příležitostí, jak přizpůsobit jízdní vlastnosti ko...

Jak měřit řetěz na kole

Péče o řetěz - klíč k dlouhé životnosti vašeho kola

Řetěz je jednou z nejnamáhanějších součástí vašeho kola a i když není jeho opotřebení na první pohled vidět, je třeba jej pravidelně měnit stejně jako například pláště nebo destičky.

V tomto článku se dočtete nejen to, jak jej měřit, ale najdete zde i spoustu dalších zajímavých informací, které se týkají řetězů na kola a jejich životnosti.

Kdy vyměnit řetěz?

Bohužel nelze říct, po kolika kilometrech bychom měli přistoupit k výměně řetězu. Do jeho životnosti vstupuje spousta proměnných, jako je:

  • Hmotnost jezdce
  • Způsob řazení
  • Terén, ve kterém se s kolem pohybujeme
  • Použití maziva
  • Frekvence čištění řetězu

Jak měřit opotřebení řetězu?

Měření řetězu je velmi jednoduché, a proto by každý, kdo jezdí na kole, měl mít měrku, která stojí řádově okolo 100–500 Kč, doma a řetěz pravidelně přeměřit.

Jak prodloužit životnost řetězu?

Životnost řetězu můžeme výrazně prodloužit použitím kvalitního oleje nebo vosku na řetěz.

Doporučujeme použití u nás zatím málo známé německé značky Tunap, která má důvěru například WorldTour stáje Bora-Hansgrohe nebo třeba bikového týmu Ghost Factory Racing Team.

Kazeta opotřebovaná řetězem

Vztah mezi opotřebením řetězu a ozubení

Pokud bychom na kolo, kde se na výměnu řetězu rezignovalo, nasadili nový řetěz, jeho články nebudou zapadat do ozubení a v záběru bude řetěz přeskakovat – „střílet“.

V takovém případě je zapotřebí výměna celého hnacího ústrojí, tedy kazety, převodníků a řetězu. Ty s pravidelně měněným řetězem vydrží mnohonásobně déle.

Kazeta a převodníky také nevydrží navěky. V průběhu jejich životnosti dochází k vymačkávání jednotlivých zubů, i když je řetěz včas měněn.

Jak poznat opotřebení kazety a převodníků?

Že máte na kole zničené ozubení, poznáte tak, že dochází ke zrychlenému natažení řetězu.

Když zjistíme, že se to děje, je při další výměně řetězu na zvážení, zda neprovést zároveň i výměnu kazety. A v případě, že už byla kazeta na kole měněna, měníme i kliky nebo převodníky.

Důvod je ten, že nejmenší pastorky na kazetě se opotřebují nejdříve, proto kazetu měníme zpravidla dřív než převodníky.

U převodníků dochází díky jejich většímu počtu zubů k menší zátěži, proto se opotřebují pomaleji.

U převodníků se nutnost výměny často začne projevovat nabíráním řetězu na ozubení, jeho vibrováním a hlasitým zvukem při jízdě.

Místo kde dochází k opotřebení řetězu

Jak dochází k opotřebení řetězu

Častý mýtus o natahování řetězu

Velmi rozšířeným mýtem mezi cyklisty je domněnka, že se při jízdě natahují vnější články řetězu, až dojde k jejich přetržení.

Ve skutečnosti není nejslabším článkem řetězu vnější článek, ale všechny jeho pohyblivé části.

Nýt je pevně spojen s vnějším článkem řetězu a kolem něj se otáčejí vnitřní článek s válečkem, takže k největšímu tření dochází uvnitř vnitřního článku, v místě, kde se otáčí kolem nýtu.

Toto je kritické místo, které se časem vybrousí a způsobuje tak natažení řetězu. Dochází zde ke zvětšení vůle, což mění rozteč mezi jednotlivými články – a právě to je kámen úrazu.

Když si představíme, jak velkou sílu přenáší ta malá ploška, uvědomíme si, proč má na životnost řetězu zásadní vliv jeho čistota a pravidelné mazání.

jak měřit řetěz

Měření řetězu

Jak správně měřit opotřebení řetězu?

Při pravidelné kontrole musíme mít na paměti, že se řetěz neopotřebovává lineárně. Jakmile se používáním ničí jeho povrchová úprava, dochází ke zrychlení opotřebení.

Je tedy velmi pravděpodobné, že pokud najedeme na řetězu 1 000 km a naměříme opotřebení 50 %, tak k jeho zničení dojde dříve než po ujetí 2 000 km.

Měření provádíme vždy na více místech a výsledek pak zprůměrujeme.

Existuje několik způsobů měření. Postupně si je projdeme a podíváme se na jejich klady a zápory.

Měření řetězu zatažením za řetěz

Měření pomocí zatažení za řetěz

Nouzová metoda kontroly řetězu bez měrky

Toto je velmi jednoduchý, velmi snadný a velmi nepřesný způsob, jak si udělat představu o tom, v jakém stavu je řetěz, když nemáme po ruce měrku.

Postup je následující:

  1. Zařadíme na nejmenší pastorek a největší převodník.
  2. V přední části převodníku zatáhneme za řetěz.
  3. Vyhodnotíme výsledek:
    • Řetěz zůstane na místě – je v pořádku.
    • Řetěz se zvedne z převodníku – může to znamenat opotřebovaný převodník nebo řetěz.

Tato metoda je spíše nouzovou variantou. Pokud nemáme po ruce měrku, zjistíme alespoň to, jestli je vše v pořádku, nebo jestli máme nějaký problém, který bychom měli začít řešit.

Měrka k měření opotřebení řetězu

Měření řetězu pomocí měrky

Měření pomocí měrky je nejrychlejší, nejjednodušší a nejčastěji používaný způsob kontroly opotřebení řetězu.

Existuje více druhů kalibrů na řetěz, ale princip měření je vždy podobný:

  1. Položíme měrku na řetěz, který napneme pomocí tlaku na kliku.
  2. Odečteme z ní opotřebení v procentech.
  3. Řetěz měníme vždy, když opotřebení dosáhne více než 0,75 %.

Na měrku vyvineme jen velmi mírný tlak a zkontrolujeme, jestli zapadne nebo ne. Pokud bychom na měrku příliš tlačili, zkreslíme měření tím, že ji ohneme, a navíc ji můžeme poškodit.

Příklad: Měrka Parktool CC-3.2

Společnost Park Tool má ke svým měrkám podrobnější návod pro preciznější cyklisty. Ukážeme si to na příkladu měrky Park Tool CC-3.2.

Ta má dva zobáčky. Jeden nám ukazuje opotřebení 0,5 %, druhý 0,75 %.

  1. Nejprve přiložíme měrku k řetězu stranou 0,5 % a podíváme se, jestli zobáček měrky propadne řetězem.
  2. Pokud propadne, znamená to, že máme řetěz natažený více než o 0,5 %.
    • To je čas pro výměnu u 11 a 12rychlostních systémů řazení.
    • U kol s 10 rychlostmi to bereme jako upozornění a začneme se poohlížet po novém řetězu.
  3. Pokud měrka propadne stranou označující 0,75 %, přistupujeme k výměně řetězu u kol s 10 nebo 9 rychlostmi.

Měrky pro 8rychlostní a starší systémy

U kol s 8 rychlostmi a méně můžeme použít například měrku BBB BTL-125, která ukazuje opotřebení až do 1 %. To je okamžik výměny u kol s méně než devíti rychlostmi.

Toto je doporučení přímo od společnosti Park Tool, velmi respektované značky v oblasti cyklo nářadí a servisu kol. Můžeme se jím řídit, pokud chceme, ale konečné rozhodnutí, kdy řetěz vyměnit, je na nás.

přední a zadní strana řetězu

Měření řetězu pomocí měrky měřící zuby v jednom směru

Měření nám trochu komplikuje skutečnost, že ačkoliv mají všechny řetězy stejnou vzdálenost mezi články, nemusí mít stejný průměr válečku.

Většina řetězů má vnější průměr válečku 7,63–7,65 mm, avšak například:

  • SRAM Red má válečky o průměru 7,69–7,70 mm.
  • SRAM Eagle 12rychlostní řetězy mají válečky o průměru 7,72 mm.
  • SRAM AXS silniční řetěz má válečky až 7,90 mm.

Jiný průměr válečku nevadí pastorkům ani převodníkům, pokud je rozteč mezi články stejná. Problém ale nastává při měření, protože měříme vzdálenost vnějších ploch válečků, což může vést ke zkreslení.

Přesnější měrky: Park Tool CC-4 a Shimano TL-CN42

Proto máme k dispozici speciální měrky, jako například Park Tool CC-4 nebo Shimano TL-CN42. Na rozdíl od klasické měrky, která měří vzdálenost na přední a zadní straně válečku, tyto měrky měří vzdálenosti pouze na přední straně válečku na obou stranách, čímž se toto zkreslení eliminuje.

Co z toho vyplývá?

  • Pokud jste ve fázi výběru měrky na řetěz a máte kolo s 12rychlostním systémem, vyberte si měrku, která měří přední články řetězu.
  • Tento typ měrky je obecně přesnější, takže pokud máte kolo s více než osmi rychlostmi, jejím pořízením neuděláte chybu.
Měření posuvným měřítkem

Měření řetězu posuvným měřítkem

K měření můžeme také použít posuvné měřítko. Tento způsob je přesný, ale vyžaduje pečlivé provedení.

Postup měření

  1. Nastavíme posuvné měřítko na rozměr 132 mm.
  2. Zasuneme měrku na řetěz a změříme rozteč článků.

Kdy měnit řetěz?

Řetěz měníme podle míry jeho natažení:

  • Při 0,5 % opotřebení – výměna u 11 a 12rychlostních kol.
  • Při 0,7 % opotřebení – doporučená výměna u 10rychlostních kol.
  • Při 1 % opotřebení – výměna u kol s méně než 9 rychlostmi.

Měření posuvným měřítkem poskytuje přesnější výsledky než běžná měrka, ale vyžaduje pečlivější provedení.

 

Strategie výměny řetězu

Existuje několik přístupů, jak k výměně řetězů přistupovat. Každý má své výhody a nevýhody v závislosti na preferencích a typu cyklisty.

Paralelní výměna

Nejsvědomitější cyklisté točí více řetězů najednou. Jak jsme si již řekli, časem se jízdou opotřebovává i ozubení kola, dochází tak ke zvětšení rozteče mezi zuby. To samé se děje u řetězu, kde se zvětšuje rozteč mezi články.

Proto se ujal přístup paralelní výměny, kdy se mění více řetězů najednou tak, že se každý řetěz opotřebuje jen částečně, pak se nasadí další a až se takto částečně opotřebuje více řetězů, začneme druhé kolo.

Smysl této metody:

  • Brzká výměna řetězu má menší negativní vliv na opotřebení kazety.
  • Po několika řetězech dojde ke zvětšení rozteče zubů a nasazení mírně jetého řetězu umožní lepší soulad s opotřebovanou kazetou.

Standardní výměna

Nejběžnější a nejvíce doporučovaný přístup. Řetěz se průběžně měří a když dosáhne stanovené hranice opotřebení, vymění se za nový.

Na pankáče

Neměním řetěz nikdy a nebudu to dělat. I takhle to jde. U levnějších kol to nemusí být úplně nesmyslné, protože:

  • Někteří cyklisté na jednom řetězu najedou tolik kilometrů, že než se rozpadne, zničí kazetu, takže její výměna by byla nevyhnutelná tak jako tak.
  • Opotřebený řetěz přichází o povrchovou úpravu, což způsobuje vyšší tření a horší přesnost řazení.
  • Při úplném opotřebení se řetěz může rozpadnout v nejméně vhodnou chvíli.

Nedoporučuje se – řetěz s velkou boční vůlí snižuje efektivitu jízdy a kolo nefunguje na 100 %.

Pozdní budíček

U velmi starých kol (10+ let), kde se řetěz nikdy neměnil a je plánována brzká výměna kola, dává někdy smysl strategie pankáče. Pokud zjistíme extrémní opotřebení řetězu, které by po výměně způsobilo „střílení“, může být lepší už jej neměnit.

Proč?

  • Investice do servisu nemusí být ekonomicky výhodná – oprava může být dražší než hodnota kola.
  • Pokud kolo slouží jen pro občasné vyjížďky, může ještě několik let fungovat, byť s horší kvalitou řazení a nižší efektivitou přenosu síly.

Cyklista „uživatel“ to jistě odpustí. 😊

Marián Josefík
Pružinová vs Vzduchová vidlice

Funkce odpružené vidlice Horská kola jsou ve většině případů vybavena odpruženou vidlicí. Vidlice m...