Na sezonu 2025 se zvětšujeme a proto hledáme posily na prodejny Frýdek Místek, Ostrava, Most a Mladá Boleslav. Mrkněte do záložky KARIÉRA. Těšíme se na vás!

Jak se vyznat v redukcích na kotoučové brzdy

rozkres sredukce standardu is

Nejstarší brzdový standard IS (International Standard)

Nejstarší a stále známý standard pro upevnění brzd na kolech se nazývá IS, což je zkratka pro celý název International Standard. Tento standard byl jedním z prvních pokusů o sjednocení upevnění brzd na horských kolech, což umožnilo širší kompatibilitu mezi různými značkami a typy vidlic.

Jak poznáte kolo s IS standardem?

Kola, která používají tento standard, mají specifický způsob upevnění brzd. Redukce se montuje šroubem přímo do závitu, který se nachází na boční straně vidlice.

Technické specifikace IS standardu

  • Rozteč šroubů: 51 mm
  • Montáž: Šrouby se instalují ze stran vidlice nebo rámu
  • Použití: Horské a některé starší typy kol

Další z řady je standard PM (Post Mount)

Mezi novější standardy brzdového uchycení patří PM, což je zkratka pro Post Mount. Tento standard byl navržen s ohledem na zlepšení výkonu a tuhosti brzdového systému, což přineslo významné zlepšení v oblasti moderních horských a silničních kol.

Výhody PM standardu

Hlavní výhodou tohoto standardu je vyšší tuhost. Tohoto bylo dosaženo způsobem montáže brzdy ve směru jízdy, kdy šrouby směřují shora dolů. Díky tomu je spoj pevnější a lépe odolává silám vznikajícím při brzdění. Síla se při brzdění přenáší přímo do vidlice nebo rámu, to minimalizuje deformace a ztráty energie.

Technické specifikace PM standardu

  • Rozteč šroubů: 74,2 mm
  • Montáž: Šrouby se instalují shora nebo ve směru jízdy
  • Použití: Moderní horská a silniční kola
Rozkres redukce standardu PM
Rozkres redukce standardu flat Mount

Flat Mount

Flat Mount je standard, který se objevil společně s příchodem kotoučových brzd na silniční kola. Tento standard byl navržen s ohledem na moderní design a specifické potřeby silniční cyklistiky, kde je kladen důraz na hmotnost a aerodynamiku.

Hlavní přednosti Flat Mount standardu

Flat Mount vyniká především minimalistickým designem, který se snadno integruje do moderních rámů silničních kol. Díky tomu je vizuální dopad systému brzd velmi nízký. Navíc je tento standard lehčí než jiné typy, což je důležitým faktorem při návrhu silničních kol zaměřených na výkon a efektivitu.

Technické specifikace Flat Mount

  • Hlavní princip: Funguje na podobném principu jako Post Mount
  • Design: Minimalistický a lehký
  • Použití: Především silniční kola a gravel kola

Jak na výběr správné redukce pro kotouč

Výběr správné redukce pro kotouč může být snadný, pokud si odpovíte na tři klíčové otázky. Správná redukce zajišťuje kompatibilitu mezi vaším kolem, brzdou a kotoučem, a tím i optimální výkon brzdového systému.

1. Jak velký kotouč chcete mít na kole?

nejčastěji 140,160,180,203 mm

2. Jaký standard je na vašem kole?

Dále je důležité zjistit, jaký standard používá váš rám nebo vidlice. Zda je to:

  • IS (International Standard)
  • PM (Post Mount)
  • Flat Mount

3. Jaký standard používá brzda?

Třetím krokem je zjištění, jaký standard používá brzda, kterou plánujete namontovat. Pokud se liší od standardu na kole, bude nutné použít vhodnou redukci.

Kombinace a jejich porozumění

Existuje mnoho možných kombinací kotoučů, rámů a brzd. Přesto není výběr redukce při pochopení této problematiky složitý.

redukce z PM na PM
Redukce z is na is

IS na PM: Jak funguje redukce?

Jednou z častých kombinací je redukce z IS (International Standard) na PM (Post Mount). Tato redukce je užitečná v situacích, kdy rám nebo vidlice používá IS standard, zatímco brzda je kompatibilní se standardem PM.

Jak se redukce IS na PM montuje?

Při montáži této redukce postupujeme následovně:

  • Na kolo (s IS standardem) se adaptér montuje šrouby ze strany.
  • Brzda (s PM standardem) se následně připevňuje shora do adaptéru.

Jedna redukce, více průměrů kotouče

  • Na předním kole: je Adaptér pro kotouč o jednu velikost větší než na zadním kole.
  • Na zadním kole: Stejný adaptér slouží pro menší kotouč.

Příklad:

  • Redukce pro kotouč o velikosti 180 mm na předním kole je stejná jako redukce pro 160 mm na zadním kole.
  • Redukce pro kotouč 203 mm na předním kole odpovídá redukci pro 180 mm na zadním kole.

PM na PM: Jednoduchá redukce pro zvýšení průměru kotouče

Další častou variantou je redukce z PM na PM, kdy rám nebo vidlice a brzda používají standard Post Mount. Tato konfigurace je díky své jednoduchosti oblíbená a snadno realizovatelná.

Jak funguje redukce PM na PM?

V tomto případě se jedná v podstatě o jednoduchou podložku, která se vkládá mezi rám/vidlici a brzdu. Šrouby se upevňují shora, což zajišťuje pevné a spolehlivé spojení.

Základní rozměry a možnosti přizpůsobení

Bez osazení adaptéru je u většiny rámů a vidlic výchozí rozměr pro kotouč 160 mm. Výška vloženého adaptéru pak určuje, jak velký kotouč budete moci namontovat. To znamená, že nejčastěji používáme redukci ze 160 na 180 mm a ze 160 m na 203 mm.

Záleží tedy i na konstrukci rámu. Když tam bude bez redukce příprava pro kotouč 180 mm, je třeba to vzít při výběru redukce vpotaz.

redukce PM
Marián Josefík